Procesy poznawcze, umożliwiające jednostce między innymi zdobywanie wiedzy o otaczającym ją świecie. Wśród podstawowych czynności myślowych przypisywanych dzieciom wyróżniamy przede wszystkim: klasyfikowanie, porządkowanie i porównywanie. Pomiędzy 3 a 6 rokiem życia podlegają one intensywnym zmianom rozwojowym: jednostka uczy się dostrzegać różnice za pomocą porównywania, a następnie porządkowania; w konsekwencji zaczyna dostrzegać również różnice, opanowując umiejętność klasyfikowania. Porządkowanie polega na identyfikowaniu różnic pomiędzy elementami zbioru, przy zastosowaniu kryterium wielkości. W trakcie rozwoju zdolność porządkowania ewoluuje od tworzenia małych porządków do porządkowania empirycznego i systematycznego. Klasyfikowanie natomiast przebiega poprzez dostrzeganie podobieństw między elementami zbioru, a następnie wyróżnianiu podzbiorów i określaniu relacji między nimi.
Antycypacja
Antycypowanie, przypuszczanie lub prognozowanie tego, co ma się wydarzyć, jeszcze